2009. december 11., péntek

Dec. 11. Hannukah elso napja!!

Pentek este van,mara mozizast terveztem,de estere mar nem volt kedvem hozza,igy eljottem inkabb a reg nem latott Tea Lounge-ba blogot irni.:) Kezemben egy forro csokis kave,a labaim felpakolva,parnakkal kitamasztva ulok egy torok stilusu uloken. Kozben nagy a zene-bona, altalaban minden este fellep egy zenekar vagy filmvetites megy. Most epp egy 10 fos csapat zenel,van 6 fuvos,egy dobos,egy gitaros, egy hegedus es egy kongas. A hely eleg kicsi ennek a nagy zenekarnak,mar-mar zavar is a hangero,de probalok nem oda koncentralni,elmerulni az irasban es a jazz dallamait csak a billentyuzetbe elmelyedve elvezni...
Par kerdes merult fel Hannukah-val kapcsolatban. Egy szemely?Esemeny? Unnep neve?Ki is,mi is o??
Hannukah a zsidok egy unnepe,aminek ideje nem mindig azonos. 8 napig tart es a zsidoknak Krisztus előtt 167-ben, a sziriaiak felett aratott gyozelmenek emleket hivatott dicsoiteni. A gyozelem utan a makabeusok, akik a felkelest vezettek, a sziriaiak altal bemocskolt jeruzsalemi szent templomot megtisztitottak es ujra Isten szolgalatara szenteltek. Aztan a gyozelem emlekere megunnepeltek az elso hanukkah-t, ami heber nyelven "felajanlast" jelent. Az unnepsegre keszulve nem talaltak eleg olajat lampaikba, csupan annyi tiszta olajra leltek, mely egyetlen estere lett volna elegendo. Csodalatos modon azonban ez a kis mennyisegu olaj, nem egy, de nyolc ejszakan at eltette a templom fenyeit. Ez a csoda testesul ujra a hannukah fenyeiben.Hannukah a zsido vallas harmadik legfontosabb unnepe.Ez az egyetlen nem bibliai eredetu unnep.A 8 nap alatt minden nap gyertyat gyujtanak,minden nap eggyel tobbet.A gyertyagyujtast kulonleges modon vegzik, a gyertyakat nem kozvetlenul, hanem egy kisegito, az un. "samesz"-el gyujtjak meg. Ezert 9 agu a gyertyatarto,kozepen a samesz all,az nem szamit bele a 8 est gyertyaiba... Amugy ennek a 9 agu gyertyatartonak hanukkia a neve,de az en csaladom azt mondta ra,hogy menora.Es ennek utananeztem..a hanukkia elvileg a 9 agu,a menora pedig a 7 agu gyertyatarto. (Hogy mi koztuk a kulonbseg azt nem tudom...es most mar az igazsagot sem :) )
Ma este kivetelesen a szulok es mi is idoben hazaertunk. Az elso dolguk az volt,hogy a hanukkiat/vagy menorat..nevezzuk akarhogy... kiraktak az asztal kozepere es elmeseltek nekem mirol szol Hannukah. Ezutan az anyuka fogott egy gyertyat es beletette a tartoba,majd meggyujtotta a samesz-t es ezzel gyujtotta meg a mar belerakott gyetyat. Vegul a sameszt beletette a menora kozepebe es elmondott egy imat..nem tudom milyen nyelven,nem angolul,az biztos...:) A gyertyaknak le kell egniuk az este,nem lehet elfujni,igy minden este uj gyertyakat hasznalunk.
(Holnap delutan es este egyedul leszek otthon a gyerekekkel,ami azt jelenti,hogy nekem kell meggyujtanom ket gyertyat a samesszel,de abban nem vagyok biztos,hogy imat is fogok mondani:) ) Amugy hannukah alatt nincs kotelezo munkaszunet.
Gyertyagyujtas utan a szulok lehoztak az emeletrol az ajandekokat. Egy kicsit ciki volt,mert 4 ajandek kerult az asztalra.(5en vagyunk) Mint kiderult apuka es anyuka megbeszeltek elore,hogy ok nem vesznek egymasnak semmit,ennek ellenere apuka vett anyukanak es igy rosszul erezte magat...erre apuka hozzafuzte,hogy semmi gond,este megajandekozhatja :) amit persze csak halkan sugott a fulebe,de PONT meghallottam:)
Ugye mar mondtam,hogy megkerdeztek,hogy mit szeretnek kapni es az jutott eszembe,hogy egy radio csuda jo lenne a szobamba,igy gondoltam,hogy ez lesz.. Tegnap pont azon gondolkodtam,hogy biztos megveszik,hisz otthon nekik ugysincs,ha pedig majd jovore hazamegyek ugysem fogom magammal vinni,igy a sajatjuk lesz majd:)..jo kis ajandek..:)
Hat ebbol az lett,hogy kibontottam ma a csomagom...es mit lattam??:) Igen egy radiot,de nem akarmilyet!!! Ezt biztosan haza fogom magammal vinni jovore!!!!!!


A doboz:)

Es a tartalma (az Ipod az enyem,nem hozza volt:) )

Ugye nem kell mondanom milyen boldog voltam,mikor beuzemeltem a szobamba?! Matol van radiom,Ipod kihangositom, es ebresztooram is egyben!!:) Hurra!!! A szobam kezd ugy kinezni,mintha lakna benne valaki:)
Amugy apukanak ugy megtetszett,hogy azt mondta,vesz maganak is egyet..:) Hozzateszem..ezt is o vette,nem ertem miert nem vett maganak mar akkor mikor az enyemet is:)
Ollie egy szuper nagy kocsit kapott ami tud mindent,es ha felhajtod a csomagtartojat,van benne egy kicsi-kocsi is,nagyon aranyos:) Gus pedig egy gigantikus meretu legot,a StarWars-bol egy urhajo..Anyuka pedig egy edzocipot.Apuka meg..majd...:)
Azt hiszem mindenki testhez illo ajandekot kapott,mindannyian nagyon boldogok voltunk!! Vacsi utan Gus felment a szobajaba legot rakni,Ollie nekiallt meset nezni az uj autoval a kezeben, en pedig levonultam a szobamba beuzemelni az uj ketyeret.
Mivel elvileg minden este kell ajandekozni, a tobbi este is lesz meglepetes,de az mar csak a gyerekeknek..es kicsi dolgok,viszont utolso este megint fognak nagyot kapni.
Ahogy Evi is irta mar a blogjaban...emiatt a 8 esti ajandekozas miatt nem banjak a zsido gyerekek,hogy nekik nincs jezuskajuk egy karacsonyfajuk...Gyerekszemmel ertheto!
Amugy ahogy setalgatok az utcan es belatok a hazakba,mar nagyon sok helyen all a karacsonyfa. Dori irta,hogy ok mar mult heten megvettek,Csilliek most hetvegen fogjak (es fel is diszitik) es az en csaladom terve is az,hogy holnap vesznek egyet,jovo het folyaman pedig origamizunk ra diszeket. (aki kihagyta volna az elozo bejegyzesem..: karacsonyfa iden csak miattam lesz a csaladnal)
Remelem segitettem egy kis zsido kulturat cseppenteni a fejetekbe!:) Puszko!!

Ui.:Epp most,hogy befejeztem a blogirast,3 lany leult mellem es elkezdtek orult modon sikitani..Az egyikuk uvolt a pult fele:"There is a fucking mouse running over there!!" ...Eger futott el alattunk :) Azt hiszem most indulok haza:)

4 megjegyzés:

  1. haliho!

    koszonom szepen a felvilagositast hannukarol. most mar ertem. hat igen,nyilvan a gyerekek jobban orulnek ennek az unnepnek,kapnak sok ajandekot. na meg most mar te is. utolso nap is kerj am valamit :)
    na puszi

    VálaszTörlés
  2. Egérke :))))) Ez mekkora jó már, hogy vesznek neked fát!! És a rádió hiperszuper. Nálunk van fa, és már fel is díszítettük...de ne tudd meg, minden nap vagy 3 díszt/izzót/műanyagvonatot összetörtek a gyerkőcök :) Csupa móka és kacagás ;) De azért nagyon aranyosak, ahogy ott állnak és bámulják naphosszat :) Gyere látogatni! Puszi

    VálaszTörlés
  3. Zsófi, Te már soha nem szabadulsz az egerektől :) Nemsokára lecsekkolom az új rádiódat, jól néz ki nagyon! Apuka-anyuka ajándék vicces volt :)

    VálaszTörlés
  4. :)tök jo hogy mostanaban megint ennyit irsz:)a sztorik mindig tök jok!élvezem öket!
    amit hanukarol irtal nem volt rossz ötlet bedobni mert kb 20 percet tuti azzal töltöttem h neten rakeressek mi a különbség..azon kivül hogy nem ugyanúgy gyujtják meg öket mást nem igazan talaltam:):P

    VálaszTörlés